Een aanhangwagen - onmisbaar voor de beter buitenprepper.

Aanhangwagen

Onze moffenbus heeft een trekhaak. Zomaar, standaard. Een afneembaar geval, lag in de koffer toen ik hem kocht.

Nu had ik nog nooit met een aanhangwagen gereden en hoorde ik uit m’n naaste omgeving allerhande horrorverhalen over achteruit rijden met aanhangwagens. De angst en twijfel zat er bijgevolg wel in.

Maar een aanhangwagen is gewoon zo’n prachtig prepper hulpmiddel voor vervoer tussen leveranciers, huis en hideout… Ik heb de knoop dan toch maar doorgehakt en me een occasie aanhangwagen (of remork zoals dat hier genoemd wordt) aangeschaft.

Brandhout, paletten, watertanks, compost voor de tuin, ik pleur het er vanaf nu allemaal in.

 

Een aanhangwagen - onmisbaar voor de beter buitenprepper.
Een aanhangwagen – onmisbaar voor de beter buitenprepper.

En weet je, dat achteruitrijden valt reuze mee. Ik heb trouwens een gouden tip gekregen van een veteraan remorkrijder, toen ik m’n eerste remorkvracht ging lossen in het containerpark:

Ge moet altijd zo ver mogelijk vooruit rijden alvorens je aan je beweging achteruit begint, zo geeft ge de remork de kans om op 1 lijn te komen met de wagen.

En dat helpt. Echt.

Ik heb mijn aanhangwagen online gevonden, het ding heeft een set goede banden en reservewiel. Het is een enkelasser met een stevig (gegalvaniseerd?) frame met (slecht gelaste) ijzeren zijroostering. De lassen van de roostering zijn al voor een deel los en de hele roostering gaat er wss binnenkort volledig afgegooid worden als het zo blijft rammelen. Nog even af te wachten hoe handig ze is.

Wat zegt de wet?

Ik wil natuurlijk wel meteen in orde zijn met m’n nieuwe aanwinst, want vadertje staat zal z’n deel wel willen. Na een telefoontje naar m’n verzekeringsmakelaar blijkt dat ik het ding echter niet moet inschrijven, niet moet aangeven en dat het me niks extra kost aan verzekering om mee rond te karren. Onverwachte meevaller!

Voorwaarde is dat het een ‘kleine aanhangwagen’ is…

Op de vraag wat dan net een ‘kleine’ aanhangwagen is, krijg ik van de mevrouw het vriendelijke antwoord dat zolang de maximaal toegelaten massa (MTM) kleiner is dan 750KG, het een kleine aanhangwagen is. Geen idee. Moet ik eens zien uit te pluizen.

zelfredzaam_be_ineigentuin_dag2_1

Verplichte uitrusting aanhangwagen (MTM <750kg):

Chassis-nummer: “Elk chassis of zelfdragend koetswerk, ook de aanhangwagen, is verplicht voorzien van een chassisnummer met minimum 3 en maximum 17 karakters”

Nog niet gevonden op de mijne… Oei.

Identificatieplaatje: “Het merk en type van het voertuig”

Ook nog niet gevonden, damn.

Verplichte lichten en reflectoren:

  • Achterlichten
  • Stoplichten
  • Nummerplaatverlichting – crap, heb ik niet.
  • Achtermistlicht – heb ik, maar werkt niet.
  • Achterreflector: verplicht een driehoek met de punt omhoog
  • Zijreflectoren: voor aanhangwagens langer dan 3 meter, dissel inbegrepen
  • Richtingslichten
  • Spatborden tegen achterwaarts en zijwaarts opspattend water, de banden mogen niet buiten de spatborden steken

Aanhangwagendieven

Ik kreeg ook alvast de raad om een wielklem of disselslot aan te schaffen, blijkbaar is een aanhangwagen zeer gegeerd bij dieven en zijn er in de buurt al verschillende verdwenen. Dus als de stront echt aan de knikker komt, zal er wss nog meer jacht op goede aanhangwagens gemaakt worden, ik keten hem alvast vast aan de muur!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>